Summering

Jag har suttit i ett par dagar nu, lyssnat igenom skivor jag köpt i år, kollat statistik på ipoden och skrivit listor. Jag hade först en idé om att dels göra en vanlig top 5 (som vi gjorde på skunk när det fanns) med bästa skivorna 2010 och dels göra en alternativ top 5 (eller kanske top 10) med bästa låtarna som min ipod skulle få avgöra utifrån uppspelningsstatistiken. Låtlistan skulle innehålla låtar jag lyssnat på 2010, inte nödvändigtvis låtar som släppts 2010. Jag ville undersöka om jag kunde överraska mig själv med mitt musiklyssnande. Men det funkade inte riktigt, statistiken är ju från dagen jag köpte den vilket betyder att låtar som funnits på ipoden sedan dag ett mest troligt har spelats upp fler gånger än de som lades in typ i höst. På det viset spricker ju även alternativet att bara ta låtar som släppts 2010. Inte helt oväntat så har ju till exempel låtar från Pascals skiva som släpptes tidigt i år tre gånger så många uppspelningar än säg, någon låt från Håkan Hellströms senaste som bara haft typ en månad på sig.
Så jag tänker göra en liten kompromiss. Använda statistiken som underlag för att sedan analysera och diskutera med mig själv för att sedan komma fram till ett resultat som både jag och ipoden är nöjda med. Men redan nu kan jag meddela att förstaplatsen på båda listorna innehas av samma artist/grupp. Förstaplatsen på albumlistan var inget snack om saken, ingen annan skiva som släpptes i år knockade mig lika hårt som den. De andra får göra upp om resterande 4 platser, det blir desto svårare. Vilken låt som skulle toppa listan var lite mer utmanande, till en början. Sen kollade jag ipoden och den talade sitt tydliga språk. Det fanns en låt som släpptes i år (visserligen ganska tidigt i år) som hade överlägset flest uppspelningar jämfört med andra låtar som släppts i år och dessutom höll jämna steg med andra låtar som jag vet att jag lyssnat på mycket både förra året och i år.
Jag tänker inte publicera listorna än, är inte färdig med dem. Däremot kan jag ge en ledtråd. En väldigt intern ledtråd: Låten som är den bästa 2010 önskade jag när "skivor på jobbet" i p4 var på besök på mitt gamla jobb i år. Den enda bra låten som önskades kan jag utan tvekan säga. Ni som hörde det fattar.

Annars har det inte hänt så mycket sen sist, ur ett musikutövande perspektiv alltså. Johan har ägnat sig mest åt El Parador och jag har skrivit lite texter. Dels till vårt andra band, The Hartmans som ska spela in i jul (yey!), och dels lite annat. Jag blev med i ett till band här nere i Göteborg också, Manderville. Men vi har inte gjort något kreativt ännu (jo jag har skickat en text). Men det är kanske på gång nu!

/Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0